Ukutula Lodge

Naar: Rondreis Zuid Afrika

We zijn geland in Johannesburg. Na de paspoortcontrole, die erg lang duurde maar wèl een stempel in het paspoort opleverde gingen we de auto’s halen. Daarna op weg naar de Ukutula Lodge. Daarvoor moesten we Johannesburg door en dan nog door Pretoria. Ger en Ida dapper voorop. Maar je komt van het vliegveld af èn je zit in een andere auto en moet ook nog eens links rijden….. Dus misten we al snel een afslag naar Pretoria. Maar, we zijn op diverse plekken in Johannesburg geweest: ook leuk! Toch pikten Ger en Ida op een zeker moment de goede route weer op en waren we om ongeveer 15:00 uur bij de poort van Ukutula Lodge. Waren 24 uur onderweg geweest. Ukutula is een mooie plek om te verblijven. We krijgen een rondleiding op het “wildlife conservation center” waar men o.a. een leeuwenspermabank opbouwt. Ook gaan we hier wandelen met leeuwen en we gaan naar welpjes en cheetah’s kijken.

Donderdag 15 november – Na het ontbijt zijn we naar het leeuwen fokprogramma geweest. We zagen hoe het programma is opgezet en wat daar allemaal bij komt kijken. Het project is bedoeld om de know-how te ontwikkelen om in geval van uitsterven toch weer leeuwen te kunnen fokken. Naast leeuwen gaat het ook om cheetahs en hyena’s. Ook konden we leeuwenpubs aaien en later nog volwassen cheetahs: Fast en Furious. Mooi dus! Ook mooi weer: veel zon en ongeveer 34 graden.

Vrijdag 16 november – Vanmorgen hebben we met leeuwen gewandeld. Een hele speciale ervaring. We liepen een route vlak achter 3 nog jonge leeuwen. Iedereen in de groep kreeg een stok die je voor je moest houden als je je bedreigd voelde. We werden begeleid door 3 gidsen van de Lodge. We moesten als één kudde optrekken en moesten dus dicht bij elkaar blijven. Een hele speciale en bijzondere ervaring! Daarna was het verder een reisdag. We zijn naar Kololo Game Reserve gereisd. De nieuwe accomodatie voor de komende dagen. Onderweg kregen we een stuk vòòr Thabazimbi een steen tegen onze voorruit met als gevolg een ster in de voorruit. In Thabazimbi hebben we nog wat boodschappen gedaan. Het was trouwens weer een erg warme dag.